25 september 2016 I BNR

 

bezorgen

Luister hier het radio-interview

Het is dringen geblazen op de Nederlandse bezorgmarkt voor eten. Thuisbezorgd, Foodora, Deliveroo en Tring Tring… ze strijden allemaal om een stukje van de taart. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw merk eruit springt?

Naast keiharde marketing is er volgens merkstrateeg Ilan Roos nog één ding cruciaal: ‘Je moet heel erg zichtbaar en beschikbaar zijn. Je assortiment is heel erg belangrijk en vervolgens moet het gewoon heel erg goed werken. Anders zijn de mensen zo weg en staan er drie andere kandidaten voor je klaar.’

Twee druppels water
Maar de verschillende bedrijven lijken nu wel heel erg op elkaar, vindt merkstrateeg Wouter Boon: ‘Ik heb posters zien hangen waarop stond: Wij bezorgen, jij geniet. Dat is natuurlijk zo generiek als het maar kan. Daarmee ben je eigenlijk reclame aan het maken voor de hele categorie van thuisbezorgen.’

Dat er weinig verschil tussen de bezorgers is, kan Boon verklaren: ‘Dat komt denk ik, omdat ze het te druk hebben met simpelweg hun service optimaliseren en het marktaandeel veroveren.’

Bezorgoorlog
Alle spelers willen zo snel mogelijk groeien. Aangezien achter de bezorgers grote buitenlandse investeerders zitten, duurt de strijd nog lang voort, denkt Roos: ‘De mate waarin nu gecommuniceerd wordt in campagnes, doet mij vermoeden dat er nu echt een oorlog aan de gang is. Wie gaat de markt pakken?’

En voor de verliezers rest volgens Boon maar één ding: ‘Het is voor de hand liggend dat op een gegeven moment een paar van de kleinere merken opgeslokt worden door de grotere.’