blog – 19 mei 2020 – Ilan Roos – Adformatie
Nee, je hoeft niet in psychotherapie als opdrachtgever, maar een succesvolle selectie van een nieuw reclamebureau start bij jezelf.
Ik zag vorige week de bijdrage van Betteke van Ruler waarin ze een lijst van 28 criteria publiceerde die opdrachtgevers kunnen hanteren bij de selectie van reclamepartner. Een prima lijst als ik zo vanuit mijn praktijk naar kijk. Maar voor je een nieuw bureau gaat selecteren, is het van belang in eerste instantie goed naar jezelf te kijken. Nee je hoeft niet in psychotherapie als opdrachtgever, maar een succesvolle selectie van een nieuw reclamebureau start met een kritische blik op de eigen organisatie. Als je die goed bekijkt en trouw aan jezelf bent heb je veel minder dan 28 criteria nodig om een keuze te maken. En soms helpt een goed gesprek met je bestaande bureau om het ‘huwelijk’ te redden. Wat voor opdrachtgever ben je?
Veel of weinig ervaring?
Heb je als opdrachtgever zelf contact met je bureau of gaan verschillende collega’s al dan niet met supervisie met dit nieuwe bureau aan de slag. Het profiel van je nieuwe bureau moet aansluiten bij jouw profiel als opdrachtgever. Heb je zelf veel ervaring of juist weinig met het aansturen van bureaus en het begeleiden van campagnes? Soms kan het nuttig zijn een bureau te kiezen dat je goed procesmatig en organisatorisch ondersteunt. Maar als je al van de hoed en de rand weet, kan zo’n werkwijze juist irritatie opwekken.
Wie moet je intern betrekken bij de keuze van het bureau.
Vraag relevante collega’s niet alleen bij de keuze, maar betrek ze ook bij het proces. Vraag om input om te komen tot een goed profiel van jezelf om daarna criteria voor het bureau op te stellen. Voorkom: “ïk heb ze niet gekozen en werk liever met en ander bureau”. Als dat gebeurt, krijgt het bureau vaak ‘de schuld’ en is de relatie geen lang leven beschoren.