27 november 2017 I idephix I door Ilan Roos
Pop-up store
Tussen de souvenirshops en koffiebars op de Prinsengracht staat sinds een maand de Google Digitale Werkplaats. Een plek waar ondernemers maar ook particulieren langs kunnen komen om zich digitaal te laten adviseren en bij te scholen. Deze digitale pop-up retail staat er nog tot de kerstdagen. Na eerdere werkplaatsen in het land is Google in de hoofdstad neergestreken. Bescheiden met een aantrekkelijk aanbod.
Met Google heb ik een moeizame verhouding. Zoals iedereen maak ook ik gebruik van hun diensten, hun apps en producten. Ik betaal er niets voor, als ik tenminste niet meereken dat ik mijn privacy gedeeltelijk opgeef om van die diensten te kunnen genieten. Hier en daar heb ik alternatieven kunnen vinden voor dagelijks gebruik. Zo navigeer ik het liefst via Waze op mijn telefoon en kijk ik bewust nooit op Googles shopping resultaten. Maar voor de rest van mijn internetverkeer en zoekgedrag lig ik aan de (gratis) ‘tiet’ van de internetgigant. Best eng als je bedenkt dat er in de wereld wel honderd automerken zijn om uit te kiezen en maar 1 …………………… Google.
Helder propositie, veel waarde
Ik zet even al mijn bedenkingen opzij. Het regent pijpenstelen en eenmaal binnen ontdek ik dat Google op de Prinsengracht een heel aantrekkelijk aanbod heeft. Het pop-up spat er af. Geen overdreven branding, simpele inrichting. Als je binnenloopt vraag je je bijna af of je wel bij global player Google binnenstapt. Schermen aan de muur bieden me de mogelijkheid de snelheid van mijn website te testen of te kijken hoe ik mijn privacy beter in stel. Google helpt ondernemende mensen meer uit het internet te halen. Zonder daarbij haar eigen producten te pushen. Ik kies voor een persoonlijk advies op het gebied van zichtbaarheid online en krijg in 45 minuten meer dan waar voor mijn geld. Of eigenlijk veel waar voor noppes. Nick, mijn personal Google trainer, maakt op een vriendelijke manier duidelijk dat ik eigenlijk weinig kaas heb gegeten van zoekmachine optimalisatie, maar brengt me snel de kneepjes bij. Nog bedankt Nick.
Dominant merk, overstijgt categorie
De dominantie van Google overstijgt inmiddels vele categorien. Ze domineren ons internetverkeer en bepalen in steeds sterkere mate de software die we dagelijks gebruiken. De meeste van onze kinderen moeten bij het woord Microsoft even nadenken. In hun domein op school heeft Google docs het monopoly. En ook in hardware (Chrome Book) gaat het hard. Nog even en we in zelfrijdende gekleurde auto’s naar de plekken die Google ons aanwijst. Is deze Google retail pop-up het begin van het einde voor de kleine SEO/SEA shops? De cynicus in mij zegt: eerst maken ze je verslaafd aan al die gratis diensten en dan leren ze je ook nog je eigen website zo e optimaliseren dat je helemaal locked-in bent. De opportunist in mij zegt: eigenlijk best handig en nog gratis ook, hoef ik m’n neefje niet meer te vragen voor mijn SEO/SEA. De D’66-er in mij zegt: ik weet het niet zeker, enerzijds hebben we vrije marktwerking, anderzijds is er één partij wel heel erg dominant. Zo dominant dat ze op een AAA locatie gratis advies aan Amsterdam kunnen geven.
Ilan Roos is merkstrateeg. Hij helpt bedrijven en organisaties met vraagstukken over positionering, merkenportfolio en innovatie ilan@idephix.nl