Museon, positionering inside out en outside in

Museon

Vraagstelling
Museon is een begrip in Den Haag en omstreken. Van oudsher als ‘onderwijsmuseum’. Ondanks de educatieve kracht zit het management de noodzaak tot vernieuwing om meer en nieuwe bezoekers aan te trekken. Met welke positionering is Museon in staat haar continuiteit in de toekomst te waarborgen

Aanpak
Idephix ontwikkelt met het marketing team een nieuwe positionering, waarin ook de tentoonstellingsafdeling nauw is betrokken. Er vind een uitgebreide concurrentie analyse plaats en naast kwantitatief onderzoek (bestaand) brengt idephix ook focusgroepen bij elkaar om richtingen te toetsen. De nieuwe positionering heeft de werktitel “world discovery”. Bij de nieuwe positionering ligt de nadruk op een wat oudere doelgroep (9-14jr) en omvat veel minder thema’s dan voorheen. Met de afdeling tentoonstellingen wordt gezocht naar een combinatie van spektakel/verwondering en beleving. Daarin liep Museon achter ten opzichte van haar concurrenten. Hiervan zullen in 2019 en 2020 de eerste uitingen zichtbaar worden.