Ilan Roos, partner bij Idephix Merkingenieurs, bureau voor merkstrategie en marketingadvies
‘Dit is een nogal ingewikkelde en vergezochte merkconstructie. Wat hebben een toprestaurant en een managementconsultancybedrijf gemeen in de ogen van klanten? Ik kan het niet bedenken. De keuze van naam en logo werken verwarrend. Als ik een tweesterrenrestaurant zoek, kom ik uit bij een adviesbureau. Maar dat wil niet zeggen dat het niet succesvol kan zijn. Topkoks zijn de merken in haute cuisine, niet de namen van de restaurants: als Sergio Herman morgen een nieuw restaurant begint in Alkmaar, dan loopt zijn Zeeuwse ‘Oud Sluis’ leeg en staan de mensen in Alkmaar in de rij. En zo is het ook met Moshik Roth, die nu zijn naam verbindt aan de &samhoud places. Zonder Moshik geen &samhoud places, maar omgekeerd gaat die vlieger niet op.’
Barbera Wolfensberger, directeur van reclamebureau FHV BBDO
‘Ach, een goed restaurant, met een beroemde kok, op een centrale locatie in Amsterdam. Dat zal in ieder geval het eerste jaar wel wat worden. Ik vraag me af of je dit nu echt als een merkextensie moet zien. Hopelijk staat het restaurant voldoende op zichzelf om succesvol te kunnen zijn, want als dat niet het geval is en er afhankelijkheid is van Samhoud, lijkt me dat niet geschikt voor duurzaam succes. Maar als het restaurant goed is en de samenwerking meer een extra “edge” oplevert, dan moet dat garant kunnen staan voor een bijzonder en onderscheidend restaurant. Mooi!’
Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode
‘Een adviesbureau over bedrijfscultuur en leiderschap opent een sterrenrestaurant. Dat klinkt spannend. Zeer conservatief en – innovatief tegelijkertijd. Conservatief, vanwege de associatie van sterrenrestaurants met het old boys network dat er onder een dikke lunch dikke zakendoet. Innovatief, omdat een adviesbureau en een sterrenrestaurant een nieuwe combinatie oplevert. Sterrenkok Moshik Roth zal er zeker lekker koken. Adviseur Samhoud ziet de nieuwe plek als “brandstore voor verbinding”. Dat klinkt behoorlijk vaag, inderdaad. Ik hoop maar dat zijn visie op bedrijfscultuur en leiderschap de zoekende “sterrengasten” meer houvast biedt.’
Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers
‘Wordt uit eten gaan een bijzonderder ervaring als het restaurant de naam draagt van een organisatieadviesbureau? Ik dacht van niet. En wordt organisatieadvies beter als het bureau ook een restaurant runt? Ik kan moeilijk begrijpen waarom. Hoezo draagt een nieuw toprestaurant dan de naam van een bekende organisatieadviseur? Ik kan niet anders bedenken dan dat de naamgever het gewoon lekker vindt om zijn naam erop te plakken. Persoonlijk vind ik dat een heel goede reden.’