Innovatie – Positionering – Merkportfolio

Business innovation – uitvoerbare vernieuwing

Welke marktontwikkelingen leiden tot nieuwe kansen voor producten of diensten? Zijn alle kansen voor distributie wel optimaal benut? Welke nieuwe producten en diensten maken kans op basis van nieuwe ontwikkelingen in de markt. Hoe kan uw bedrijf of organisatie vernieuwing doorvoeren en nieuwe en bestaande klanten bereiken met een aanbod dat aansluit op veranderende behoeften.  

Aan de hand van gestructureerde modellen en brainstorm technieken werkt idephix met uw organisatie aan vernieuwing. We ontwikkelen gezamenlijk nieuwe concepten en toetsen die aan de realiteit.  Geen ‘creativity for sake of creativity’ maar uitvoerbare vernieuwingen.

 

Positionering:

Zorg dat er aan jouw merk gedacht wordt en dat je er bent op het moment suprème

Positionering gaat over opvallen, relevant en zo beschikbaar mogelijk zijn. Dat er aan jouw merk eerder wordt gedacht bij een keuzemoment. Positionering gaat ook over fysieke aanwezigheid. Dat jouw merk een aanbod heeft dat aansluit op de wens van je klanten op dat moment. En positioneren gaat over creativiteit, het zoeken naar een opvallende en aansprekende belofte.

Positionering: markt en organisatie

Zoals met alle beloftes moet een merk zijn positionering waar maken. Bij het ontwikkelen van een positionering is het daarom van belang de organisatie als integraal onderdeel te betrekken. Waar ligt de kracht van een organisatie, wat is haar historie en achtergrond  (identiteit). Welke processen en systemen zijn leidend. Al deze elementen hebben invloed op de keuze van een positionering. 

 

Merkportfoliostrategie: mono-brand, multibrand strategie of een hybride oplossing?

Merkportfoliostrategie: geeft antwoord op de vraag hoeveel merken een organisatie nodig heeft om haar doelstellingen te realiseren. Kiest je er als bedrijf of organisatie voor vanuit één (corporate) merk te opereren of is men succesvoller met een multibrand strategie. Wanneer is het nuttig te kiezen voor endorsement en wanneer leveren sub-merken de sterkste marktpositie op?

En naast het aantal merken is dan ook relevant wat de verhouding is tussen de merken in het portfolio. Is er een zichtbare relatie tussen de merken of zijn de merken als afzonderlijke entiteiten beter in staat een sterke positie op te bouwen?

Visie, markt, propositie en financien

Bij het bepalen van een merkportfoliostrategie is een aantal elementen bepalend. Het begint met een heldere visie van de organisatie/onderneming op de sector en op ontwikkelingen in de markt. Naast een gedegen marktanalyse is het noodzakelijk af te wegen in welke mate proposities (producten en diensten) inhoudelijk van elkaar verschillen. Soms spelen distributie en doelgroep een rol bij de keuze voor een portfolio, ondanks beperkte inhoudelijke verschillen (denk aan hypotheken). Tenslotte hoort bij iedere keuze voor een portfoliostrategie een financiele afweging. Rechtvaardigen omzet en marge de keuze voor een apart merk?

 

Marketingstrategie 

Merken groeit door sterke mentale en fysieke beschikbaarheid. Maw: hoe zorgt ervoor dat er een organisatie van het merk komt in de ‘hoofden’ van haar klanten komt. Hoeveel moet worden geïnvesteerd in communicatie en hoe kan dat efficienter met de inzet van meer creativiteit. En als een merk dan ‘mentaal beschikbaar’ is, hoe zorgt ervoor dat de producten en diensten beter georganiseerd kunnen worden. Welk portfolio aan producten en productvarianten. En welke on- en offline kanalen moet de organisatie nodig hebben (distributie). idephix geeft advies en helpt bedrijven keuzes in de marketingstrategie te objectiveren.

Recent Posts

Pop-up Google op de Prinsengracht

27 november 2017  I idephix I door Ilan Roos

Pop-up store
Tussen de souvenirshops en koffiebars op de Prinsengracht staat sinds een maand de Google Digitale Werkplaats. Een plek waar ondernemers maar ook particulieren langs kunnen komen om zich digitaal te laten adviseren en bij te scholen. Deze digitale pop-up retail staat er nog tot de kerstdagen. Na eerdere werkplaatsen in het land is Google in de hoofdstad neergestreken. Bescheiden met een aantrekkelijk aanbod.

Met Google heb ik een moeizame verhouding. Zoals iedereen maak ook ik gebruik van hun diensten, hun apps en producten. Ik betaal er niets voor, als ik tenminste niet meereken dat ik mijn privacy gedeeltelijk opgeef om van die diensten te kunnen genieten. Hier en daar heb ik alternatieven kunnen vinden voor dagelijks gebruik. Zo navigeer ik het liefst via Waze op mijn telefoon en kijk ik bewust nooit op Googles shopping resultaten. Maar voor de rest van mijn internetverkeer en zoekgedrag lig ik aan de (gratis) ‘tiet’ van de internetgigant. Best eng als je bedenkt dat er in de wereld wel honderd automerken zijn om uit te kiezen en maar 1 …………………… Google.

Helder propositie, veel waarde
Ik zet even al mijn bedenkingen opzij. Het regent pijpenstelen en eenmaal binnen ontdek ik dat Google op de Prinsengracht een heel aantrekkelijk aanbod heeft. Het pop-up spat er af. Geen overdreven branding, simpele inrichting. Als je binnenloopt vraag je je bijna af of je wel bij global player Google binnenstapt. Schermen aan de muur bieden me de mogelijkheid de snelheid van mijn website te testen of te kijken hoe ik mijn privacy beter in stel. Google helpt ondernemende mensen meer uit het internet te halen. Zonder daarbij haar eigen producten te pushen. Ik kies voor een persoonlijk advies op het gebied van zichtbaarheid online en krijg in 45 minuten meer dan waar voor mijn geld. Of eigenlijk veel waar voor noppes. Nick, mijn personal Google trainer, maakt op een vriendelijke manier duidelijk dat ik eigenlijk weinig kaas heb gegeten van zoekmachine optimalisatie, maar brengt me snel de kneepjes bij. Nog bedankt Nick.

Dominant merk, overstijgt categorie
De dominantie van Google overstijgt inmiddels vele categorien. Ze domineren ons internetverkeer en bepalen in steeds sterkere mate de software die we dagelijks gebruiken. De meeste van onze kinderen moeten bij het woord Microsoft even nadenken. In hun domein op school heeft Google docs het monopoly. En ook in hardware (Chrome Book) gaat het hard. Nog even en we in zelfrijdende gekleurde auto’s naar de plekken die Google ons aanwijst. Is deze Google retail pop-up het begin van het einde voor de kleine SEO/SEA shops? De cynicus in mij zegt: eerst maken ze je verslaafd aan al die gratis diensten en dan leren ze je ook nog je eigen website zo e optimaliseren dat je helemaal locked-in bent. De opportunist in mij zegt: eigenlijk best handig en nog gratis ook, hoef ik m’n neefje niet meer te vragen voor mijn SEO/SEA. De D’66-er in mij zegt: ik weet het niet zeker, enerzijds hebben we vrije marktwerking, anderzijds is er één partij wel heel erg dominant. Zo dominant dat ze op een AAA locatie gratis advies aan Amsterdam kunnen geven.

Ilan Roos is merkstrateeg. Hij helpt bedrijven en organisaties met vraagstukken over positionering, merkenportfolio en innovatie ilan@idephix.nl

  1. Verkoopt de Vegetarische Slager knollen voor citroenen? Comments Off on Verkoopt de Vegetarische Slager knollen voor citroenen?
  2. Biefstukzomer Comments Off on Biefstukzomer
  3. Delta Lloyd minder in de harten Comments Off on Delta Lloyd minder in de harten
  4. Hoe Jumbo en Max samen volwassen worden Comments Off on Hoe Jumbo en Max samen volwassen worden
  5. Wie wint de besteloorlog – BNR Leave a reply
  6. Wie wint de besteloorlog in Amsterdam? Comments Off on Wie wint de besteloorlog in Amsterdam?
  7. Crivit Pro (Lidl), speldenprikje of doorn in ‘t oog? Comments Off on Crivit Pro (Lidl), speldenprikje of doorn in ‘t oog?
  8. Merkexperts over nieuwe campagne van Albert Heijn Comments Off on Merkexperts over nieuwe campagne van Albert Heijn
  9. Wankelende winkelmerken, we missen ze niet Comments Off on Wankelende winkelmerken, we missen ze niet