Over idephix

Strategisch advies over positionering en merkenbeleid

Wij helpen merken groeien

Merken zijn van grote waarde voor bedrijven en organisaties. Ze maken keuzes eenvoudiger en bieden zekerheid voor afnemers. Maar bovenal creëren merken voorkeur: de basis voor het aantrekken van klanten, betrokken medewerkers en een stevigere concurrentiepositie.

klanten groot

Merk- en marketingstrategie

Idephix helpt bedrijven en instellingen bij het ontwikkelen van (commercieel) sterke merken. Wij geloven dat merken groeien doordat zij meer (nieuwe) klanten weten te bereiken: mentale en fysieke beschikbaarheid spelen daarbij een cruciale rol. We adviseren over de positie die merken kunnen innemen (merkpositionering) en helpen bij een succesvolle marktintroductie (marketingstrategie) zowel in een offline als een online omgeving. Daarnaast adviseren we bedrijven over hun merkportfoliostrategie, waarbij we aan de hand van scenario’s antwoord geven op de vraag met hoeveel merken een bedrijf of organisatie actief moet zijn en welke transitie daarvoor noodzakelijk is.

Denken en doen

We noemen onszelf merkingenieurs omdat we – in tegenstelling tot traditionele adviesbureaus – naast het denkwerk ook bijdragen aan de uitvoering van het advies: bij veel klanten dragen we na een advies een (korte) periode – ad interim – bij aan het  doorvertalen van het advies in concrete resultaten.

Opdrachtgevers

Enkele (recente) opdrachtgevers:

Consumer:  UvA, Achmea, Deli XL, Sooco Shoes (e-commerce), Theater Amsterdam (Anne), Imagine Nation entertainement group, Eneco, Iglo, Drukwerkdeal (e-commerce), Bizztravel (e-commerce),  Gemeente Utrecht, Inbev, KPN, Maaza Fruit Drinks, Medsen Apotheken, SNS Reaal, VluchtelingenWerk Nederland, Humanity House, Cliniclowns.

Business to Business: ABN AMRO,  V-Tel (Telecom), Exact, Transfollow (evo-tln), Florius Hypotheken,  AgentschapNL,  Dimence Zorggroep, TNT Post, Univé-VGZ-IZA,  ‘s HeerenLoo Zorggroep  en V-Tel (Telecom), Van Diepen Van der Kroef Advocaten, Jinc

 

Nieuwe merken

We hebben veel ervaring in het ontwikkelen en introduceren van nieuwe merken. Daarbij adviseren we ondernemingen onafhankelijk en multidisciplinair. Van positionering, naamgeving en design tot aan introductiecampagnes. Merken die Idephix heeft ontwikkeld zijn: Transfollow, Florius Hypotheken, Medsen, Carp, Yubify, Regio Bank en Jinc.

Recent Posts

Pop-up Google op de Prinsengracht

27 november 2017  I idephix I door Ilan Roos

Pop-up store
Tussen de souvenirshops en koffiebars op de Prinsengracht staat sinds een maand de Google Digitale Werkplaats. Een plek waar ondernemers maar ook particulieren langs kunnen komen om zich digitaal te laten adviseren en bij te scholen. Deze digitale pop-up retail staat er nog tot de kerstdagen. Na eerdere werkplaatsen in het land is Google in de hoofdstad neergestreken. Bescheiden met een aantrekkelijk aanbod.

Met Google heb ik een moeizame verhouding. Zoals iedereen maak ook ik gebruik van hun diensten, hun apps en producten. Ik betaal er niets voor, als ik tenminste niet meereken dat ik mijn privacy gedeeltelijk opgeef om van die diensten te kunnen genieten. Hier en daar heb ik alternatieven kunnen vinden voor dagelijks gebruik. Zo navigeer ik het liefst via Waze op mijn telefoon en kijk ik bewust nooit op Googles shopping resultaten. Maar voor de rest van mijn internetverkeer en zoekgedrag lig ik aan de (gratis) ‘tiet’ van de internetgigant. Best eng als je bedenkt dat er in de wereld wel honderd automerken zijn om uit te kiezen en maar 1 …………………… Google.

Helder propositie, veel waarde
Ik zet even al mijn bedenkingen opzij. Het regent pijpenstelen en eenmaal binnen ontdek ik dat Google op de Prinsengracht een heel aantrekkelijk aanbod heeft. Het pop-up spat er af. Geen overdreven branding, simpele inrichting. Als je binnenloopt vraag je je bijna af of je wel bij global player Google binnenstapt. Schermen aan de muur bieden me de mogelijkheid de snelheid van mijn website te testen of te kijken hoe ik mijn privacy beter in stel. Google helpt ondernemende mensen meer uit het internet te halen. Zonder daarbij haar eigen producten te pushen. Ik kies voor een persoonlijk advies op het gebied van zichtbaarheid online en krijg in 45 minuten meer dan waar voor mijn geld. Of eigenlijk veel waar voor noppes. Nick, mijn personal Google trainer, maakt op een vriendelijke manier duidelijk dat ik eigenlijk weinig kaas heb gegeten van zoekmachine optimalisatie, maar brengt me snel de kneepjes bij. Nog bedankt Nick.

Dominant merk, overstijgt categorie
De dominantie van Google overstijgt inmiddels vele categorien. Ze domineren ons internetverkeer en bepalen in steeds sterkere mate de software die we dagelijks gebruiken. De meeste van onze kinderen moeten bij het woord Microsoft even nadenken. In hun domein op school heeft Google docs het monopoly. En ook in hardware (Chrome Book) gaat het hard. Nog even en we in zelfrijdende gekleurde auto’s naar de plekken die Google ons aanwijst. Is deze Google retail pop-up het begin van het einde voor de kleine SEO/SEA shops? De cynicus in mij zegt: eerst maken ze je verslaafd aan al die gratis diensten en dan leren ze je ook nog je eigen website zo e optimaliseren dat je helemaal locked-in bent. De opportunist in mij zegt: eigenlijk best handig en nog gratis ook, hoef ik m’n neefje niet meer te vragen voor mijn SEO/SEA. De D’66-er in mij zegt: ik weet het niet zeker, enerzijds hebben we vrije marktwerking, anderzijds is er één partij wel heel erg dominant. Zo dominant dat ze op een AAA locatie gratis advies aan Amsterdam kunnen geven.

Ilan Roos is merkstrateeg. Hij helpt bedrijven en organisaties met vraagstukken over positionering, merkenportfolio en innovatie ilan@idephix.nl

  1. Verkoopt de Vegetarische Slager knollen voor citroenen? Comments Off on Verkoopt de Vegetarische Slager knollen voor citroenen?
  2. Biefstukzomer Comments Off on Biefstukzomer
  3. Delta Lloyd minder in de harten Comments Off on Delta Lloyd minder in de harten
  4. Hoe Jumbo en Max samen volwassen worden Comments Off on Hoe Jumbo en Max samen volwassen worden
  5. Wie wint de besteloorlog – BNR Leave a reply
  6. Wie wint de besteloorlog in Amsterdam? Comments Off on Wie wint de besteloorlog in Amsterdam?
  7. Crivit Pro (Lidl), speldenprikje of doorn in ‘t oog? Comments Off on Crivit Pro (Lidl), speldenprikje of doorn in ‘t oog?
  8. Merkexperts over nieuwe campagne van Albert Heijn Comments Off on Merkexperts over nieuwe campagne van Albert Heijn
  9. Wankelende winkelmerken, we missen ze niet Comments Off on Wankelende winkelmerken, we missen ze niet