17 november 2015  | Adformatie| door Ilan Roos (Floor Bakhuys)

A Volkswagen logo stands on the roof of the company's headquaters in Wolfsburg, Germany October 7, 2015. Volkswagen Chief Executive Matthias Mueller said in an interview with a German newspaper that the company would launch a recall for cars affected by its diesel emissions crisis in January and complete the fix by the end of next year. REUTERS/Axel Schmidt
(credit: Axel Schmidt)

Bij maatschappelijke issues wordt steeds vaker met de beschuldigende vinger richting merken gewezen. Hoe gaan deze ‘blame brands’ daarmee om? En kunnen ze het eigenlijk ooit goed doen? 

Een merk dat een schandaal aan z’n broek krijgt, gaat even diep door het stof. Een bedrijf dat een misstap begaat, zegt mea culpa en belooft beterschap. Maar wat als je als merk niet te lijden hebt onder een schandaal, maar onder de veranderende publieke opinie? Moet een junkfoodketen die naam heeft gemaakt met de belofte van ‘snel, veel en makkelijk’ omwille van de health-trend ineens op de gezonde toer gaan? Moet een massamodemerk dat bekend staat om z’n spotgoedkope kledingstukken vanwege de duurzaamheidstrend plotseling een ethisch jasje aantrekken? Of kun je maar beter zo dicht mogelijk bij jezelf blijven? Wat is voor brands die de rol van boeman toegespeeld krijgen eigenlijk de beste strategie? Het is een vraagstuk waar steeds meer merken mee te maken krijgen. Met de huidige focus op transparantie en de alsmaar mondigere consument, worden bedrijven steeds directer geconfronteerd met verschuivingen in de publieke opinie. Lees verder via de pdf. Blame brands