11 september 2012 |Molblog| door Ilan Roos

In het FD van dinsdag 4 september j.l. las ik dat Saab een doorstart maakt en dat de nieuwe eigenaar National Electronic Vehicle Sweden geen behoefte meer heeft aan het vertrouwde oude logo met een rode griffioen en een gouden kroon. Opvallend is dat een paar maanden geleden een aantal Chinese bedrijven bereid waren Victor Muller voor de failliete boedel (lees: een naam en een logo) een paar honderd miljoen te betalen. Zelfs als het overgrote deel van dat bedrag de naam vertegenwoordigde, dan nog steeds is het logo de Chinezen wel miljoenen waard geweest.

En die Chinezen waren niet gek. Naast de naam vormt het logo een van de meest herkenbare en unieke assets van het bedrijf. Al helemaal bij auto’s waar onderdelen en functionaliteiten zo op elkaar lijken is design letterlijk van grote waarde.

Ik begrijp dat de nieuwe eigenaren ruim bij kas zitten maar dit is onnodig desinvesteren in een merk. En met dat merk (o.a. de bekendheid van naam en beeldmerk) was niet zo veel mis afgaand op de Chinese interesse.

Ik had even geen tijd om representatief onderzoek te doen, maar u herkent hiernaast het logo van Saab, zonder de naam er in. Maar de kleuren, de lijnen en de griffioen maken dat we de naam niet eens nodig hebben. Maar het beeld daaronder dan, wat moeten we daarvan denken? Dit is het nieuwe Saab logo, of eigenlijk: dat zou het kunnen zijn. Er zijn mensen die het nieuwe logo niet direct zullen associëren met het Zweedse automerk. En daar hoop je als marketeer toch wel op.

 

 

We willen een nieuwe identiteit aan ons product geven” gaf de woordvoerder van het nieuwbakken SAAB aan. Hoezo “nieuwe identiteit”? Voor ons consumenten blijft het een automerk. Saab gaat elektrische auto’s maken. Is dat een heel nieuw product? Peugeot, Toyota, Renault en Opel denken van niet. Voor die merken zijn elektrische auto’s gewoon auto’s maar dan ……elektrisch. Geen haar op hun hoofd dat ze die wagentjes even onder een ander logo willen wegzetten. Niemand zou die autootjes herkennen. Stel dat Peugeot zijn leeuw zou veranderen in een ooievaar en Opel haar bliksemschicht (past mooi bij elektrisch trouwens) in een vlam, dan zouden consumenten maanden, zo niet jaren, nodig hebben om bij het zien van een ooievaar of een vlam te denken aan Peugeot of Opel. Niet doen dus. Ze kunnen nog terug, daar in Zweden. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Met dank aan Olga IJspeert en Bart Wemelsfelder van Cascade communicatie, die zo vriendelijk waren snel het beeldmateriaal te vervaardigen.